Dare to be Different rooftoptent 140l Brown

We dared to do things differently | Roadtrip Siebe & Jelle

Het is een geweldige eerste maand geweest! De eerste maand van onze reis met Jack, onze gele 4*4 Suzuki LJ80 uit 1979. Dit jaar hebben we het anders durven doen. We hebben een tussenjaar genomen om een heel jaar rond te reizen met onze kleine oldtimer voorzien van een bruine Dare to be Different dakoptent. Ja, na een maand vinden we de bruin-gele combi nog steeds geweldig... je moet echt de foto's zien! De 'wij' in dit verhaal zijn trouwens Siebe (23) en Jelle (22), twee outdoor fanaten die de wereld verkennen met hun mountainbikes en wandelschoenen. Dit is de eerste editie van onze maandelijkse blog waarin we ons reisverhaal met jullie delen. Inclusief de beste off the beaten track aanbevelingen, dus stay tuned!

Het weer als onze belangrijkste leider

Het mag dus al duidelijk zijn dat we allebei besmet zijn met een serieuze 'reiskoorts' als je zo'n reis plant. Maar hoe kwamen we op het idee? Wel, we houden van reizen en vorig jaar werden we roadtrip-enthousiast nadat we een minibus kochten die we ombouwden tot minicamper. Eenmaal thuis wilden we dit groter en beter aanpakken. Hier kwam onze sterke kleine Jack om de hoek kijken. De afgelopen maand hebben we Jack en een aanhangertje omgebouwd tot een 4*4 overland-proof combinatie, klaar om Europa en verder te verkennen om gewoon een heel jaar te blijven roadtrippen.

Want dat klinkt geweldig toch! Tijdens onze reizen hebben we geen 'moetjes' en doen we alleen wat we echt willen doen. Door te ontsnappen aan de dagelijkse routine, ervaren en leren we nieuwe dingen. Bovendien worden al onze zintuigen geprikkeld door de avonturen die we beleven, terwijl we vergeten welke dag van de week het ook alweer was. Met het weer als onze belangrijkste leider, die ons vertelt wanneer het tijd is om op te staan, of met de zon die onze route bepaalt, kunnen we echt tot rust komen. Dus laten we een sprong maken naar onze eerste maand onderweg!

Van de Pyreneeën naar de Picos en Gredos

Op 1 oktober verlieten we ons vlakke landje om zuidwaarts naar Frankrijk te rijden; sorry België dat we jullie meteen oversloegen, maar jullie voelden net iets te dicht bij huis voor onze grote reis. In de eerste dagen reden we in een rap tempo door Frankrijk om de Spaanse oktoberzon te bereiken. Met Biscarosse en Lescun als onze twee hoogtepunten in het stokbrood-land konden we bijna elke avond vertrouwd raken met het opzetten en afbreken van de daktent. Het gemak van de tent is groot en het kost ons niet meer dan 10 minuten om onze verblijfplaats op te bouwen en te verlaten.

Eenmaal aangekomen in Spanje werden we verwelkomd met een van de gekste gebouwen die we ooit hadden gezien: het treinstation van Canfranc. Het binnenrijden van Spanje gaf ons ook het gevoel dat ons eenjarige slow travel avontuur nu echt kon beginnen. De kou van de Pyreneeën deed ons echter iets sneller bewegen dan gepland en al vrij snel gingen we richting het binnenland van Spanje met twee heel mooie Gorges als hoogtepunten. Foz de Arbaiun is echt een bezoek waard! Dankzij het mooie weer in Spanje begin oktober konden we wat langer in het noorden blijven dan aanvankelijk gedacht. We reden westwaarts door heuvelachtige eucalyptusbossen richting Picos de Europa, een van onze bucketlist bergketens. De scherpe granieten pieken met weelderige groene vegetatie stelden ons geen seconde teleur. We maakten een paar prachtige wandelingen en we kunnen zonder meer zeggen dat elke extra nacht die we in het noorden van Spanje doorbrachten, ons nog meer van de regio deed houden.

Maar aan alles komt een eind. We wilden de bergen in het noorden van Spanje nog niet verlaten, maar we werden gedwongen door het weer. De vooruitzichten veranderden snel en we konden ons voorbereiden op serieuze regen en wind. Dit was de eerste grootste uitdaging voor ons en onze daktent en ook een van de eerste momenten waarop we wensten dat we een camper hadden. Een paar donkere dagen volgden en niet de regen, maar de venijnige Spaanse wind werd onze grootste vijand. Ook al hield onze daktent sterk stand tegen de rukwinden van >80 km/u, het was enigszins stresserend en we waren erg blij om na 400 kilometer zuidwaarts rijden weer in het rustige weer te komen.

Na drie nachten in de enigszins vlakke hooglanden van Spanje met veel oude gebouwen, duwde onze bergverslaving ons naar een ander zeer onbekend gebergte, Sierra de Gredos. Vooral de zuidkant van dit gebergte was prachtig met al zijn rotsachtige turquoise bergkreken en groene hellingen. Tijdens ons verblijf tussen deze onbekende bergen hadden we het geluk de zeldzame Iberische steenbok te zien. Nu, na een maand rondreizen met onze Dare to be Different slaapkamer, kunnen we zeker zeggen dat onze liefde voor Spanje is gegroeid en dat het tot nu toe een groot succes is. We kijken uit naar de komende weken waarin we het zuiden van Spanje gaan verkennen!