Terug in de 'ezelvrije' wereld

We eindigden vorige maand weer in Europa, waar onze reizen werden voortgezet. Vergeleken met al onze avonturen en ervaringen uit Marokko was de maand maart niet de meest spectaculaire. We zouden niet zeggen dat het saai was, maar het voelde weer normaal. We verlieten de Afrikaanse chaos, vergaten bijna de eindeloze prijsonderhandelingen met de straatverkopers en begonnen de ezels al te missen. Maar terug in Europa voelde het ook weer ontspannen. Na een paar stadsbezoeken in Spanje doorkruisten we Frankrijk om te eindigen in Zwitserland, waar we de laatste helft van de maand doorbrachten. Een winter met weinig sneeuw maakte het ons mogelijk om Jack en onze daktent hoog in de berg te testen tussen de flarden sneeuw die voor ons overbleven.

Onafgemaakte zaken afmaken in Spanje

Zodra we van de veerboot uit Ceuta kwamen, voelde het als thuis, want we waren al meer dan twee maanden in Spanje. Ons plan was dan ook niet om nog een maand in Spanje te blijven, maar om in een behoorlijk tempo naar ons volgende grote doel te rijden: Zwitserland. Onze liefde voor Spanje is echter te groot om het land zomaar blindelings te doorkruisen. Bovendien is Spanje enorm groot en heeft het zoveel te bieden met veel plaatsen die we nog niet bezocht hebben.

Sevilla was de eerste grote stop deze maand. We brachten een paar dagen door met het verkennen van de hoofdstad van Andalusië, die bekend staat om het feit dat het een van Europa's grootste historische stadscentra heeft met vele hoogtepunten. We bezochten onder meer de grootste stierenvechtersarena van Spanje en het Real Alcazar. Vooral dit schuim verraste ons. Er was zoveel te zien in dit enorme paleis, het oudste koninklijke gebouw van Europa dat nog steeds in gebruik is, en zijn prachtige tuinen. We kunnen ons allebei niet herinneren ooit eerder zo'n lange tijd in een culturele attractie te hebben doorgebracht...

Sevilla was eigenlijk onze warming up voor een bezoek aan een reeks van de grootste Spaanse steden, want Valencia was de volgende. We brachten slechts één dag door in de oranje stad van Spanje, waar we uiteraard dineerden met een enorm bord paella... De geweldige en betaalbare camping in de buurt van Valencia was een grote verademing vergeleken met de rotcampings bij Sevilla en van alle grote steden in Spanje is Valencia misschien wel de gemakkelijkste om met een camper te bezoeken. Hoewel we in dit 'fietswalhalla' van Spanje enkele mooie fietstochten maakten, bleven we niet lang en hielden we het tempo hoog om de Alpen te halen voordat de laatste sneeuw van het jaar weg was.

Langs de oostkust hadden we onze laatste stop in Barcelona, om de lijst van grote steden in Spanje compleet te maken. Na een dag slenteren door de drukke straten van Spanjes drukste toeristische hotspot en een kijkje nemen bij de nooit voltooide Sagrada Familia, eindigden we de dag op onze favoriete plek van de stad: de aquariumwinkel. Terwijl we de mooiste koralen en vissen bekeken, konden we onze ranglijst opmaken voor onze favoriete steden in Spanje. En onze winnaar is... Madrid! De combinatie van de to-do's, restaurants en camping, maken dit voor ons de absolute winnaar.

Frankrijk, waarom?

Na Spanje was het tijd om naar Zwitserland te 'springen'. Helaas kwamen we iets te kort en moesten we een paar honderd kilometer over de Franse snelwegen rijden. Tja, de Franse tolpoortjes maakten dit onze duurste reisdag tot nu toe... Ja we begrijpen echt niet waarom Frankrijk ons dit heeft aangedaan. We waren dus heel erg blij toen we de borden van de Zwitserse grens langs de weg zagen, onze volgende bestemming voor de komende weken. Eindelijk, tijd om adem te halen en weer aan het 'slow travel' te beginnen, want laten we eerlijk zijn, onze oldtimer is niet de beste auto voor lange afstanden als deze.

Koekjes, koekjes & koekjes

De eerste stop in Zwitserland was een goede. In de Kambly fabriek, gelegen in Trubschachen, produceren ze meer dan 30 verschillende soorten koekjes en het leukste is dat je ze allemaal kunt proberen! Eet zoveel koekjes als je wilt en koop uiteindelijk een zak van je favorieten. Maar wees gewaarschuwd, laad je karretje niet te snel vol, want het is niet moeilijk om de fabriek failliet te laten gaan... :)

Kunnen we dit nog wintersport noemen?

Na te veel koekjes zijn we verder gereisd richting het oosten van Zwitserland. De provincie Graubunden wordt onze bestemming voor het laatste deel van maart. Het was een winter geweest met heel weinig sneeuw en er lag niet veel meer voor ons, maar hoog op de berg konden we toch nog sneeuwschoenwandelen, nordic skiën en sleeën. Bovendien konden we door het gebrek aan sneeuw op onze mountainbikes door de bergen rijden en wandelen naar de lagere toppen.

Tijdens deze combinatie van winter- en zomeractiviteiten hebben we ook een kleine pauze ingelast in onze daktent. De afgelopen maanden was het absoluut geweldig, maar opstaan in een enigszins warm huis is toch net iets comfortabeler dan de trap van je daktent afklimmen als het buiten vriest. Dit betekent echter niet dat we onze tent niet hebben uitgetest in deze winterse omstandigheden, want we hebben onze kleine Suzuki een paar keer uit de garage gehaald om een echte witte winternacht te beleven. Omdat Marokko ons al enkele vriesnachten heeft aangeboden, wisten we wat we konden verwachten en het heeft ons zeker niet teleurgesteld. Ja, buiten is het koud, maar binnen hebben we het goed overleefd met onze slaapzakken, zelfs zonder gebruik te maken van de EZI Thermo binnentent van Dare to be Different. We kunnen gerust concluderen dat je met je daktent zeker kunt gaan winterkamperen. Zorg wel voor de juiste materialen!

Italië hier komen we

Afgelopen maand was geweldig, maar zoals we in de intro al zeiden niet zo spectaculair als de maanden ervoor. Het voelde als een kleine pauze in onze reis van een jaar en we zijn klaar om verder te gaan. Op de laatste dag van maart verlieten we het mooie Zwitserland en reden we naar Italië, dat we de volgende maand zullen verkennen. We zullen naar het zuiden rijden om uiteindelijk de veerboot naar Albanië of Griekenland te nemen. Deze maand duurde het ongeveer twee dagen voordat we het campingleven begonnen te missen, dus we zijn super enthousiast om verder te gaan en weer fulltime boven op de auto te leven. Tot volgende maand, dan hebben we zeker weer wat verborgen pareltjes om met jullie te delen!